ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
TEAM GIZA
- Διαμαντοπούλου Αναστασία
- Σάμαρης Άκης
- Καλούλης Νάσος
- Κολίτσης Ορέστης
—
Περιεχόμενα
- Πρόλογος 3
- Αιγυπτιακοί θεοί 4-7
- Αιγυπτιακή κοσμογονία 8
- Θάνατος και μουμιοποίηση 9-10
- Πυραμίδες και κατάρες 11-15
- Επίλογος 16
- Βιβλιογραφία 17
Πρόλογος
Ο
αρχαίος Αιγυπτιακός πολιτισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους
πολιτισμούς του αρχαίου κόσμου. Αναπτύχθηκε στην εύφορη κοιλάδα του ποταμού
Νείλου καταλαμβάνοντας τμήμα της βόρειας Αφρικής και νοτιοδυτικής Ασίας. Μέχρι
το 3.150 π.Χ. περίπου η Αίγυπτος ήταν χωρισμένη σε άνω και κάτω Αίγυπτο. Εκείνη
την περίοδο βασίλευσε ο πρώτος Φαραώ.
Κεφ1 Αιγυπτιακοί θεοί
Στην Αρχαία Αίγυπτο υπήρχε ποικιλία θεοτήτων,(ζωόμορφων, ανθρωπόμορφων).Οι Αιγύπτιοι πίστευαν πως τα φαινόμενα της φύσης είχαν θεϊκές δυνάμεις και έτσι αποθέωναν άψυχα στοιχεία όπως τον ήλιο, το νερό, τον αέρα κ.α.
Άμμωνας: ο θεός της δημιουργίας
Συμβολίζεται με ένα κριάρι και εμφανίζεται με ένα διπλό λοφίο στο κεφάλι.
Ρα: ο θεός ήλιος
Εικονίζεται με το κεφάλι γερακιού πάνω από το οποίο υπάρχει ένας ηλιακός δίσκος.
Οσίρης: Θεός του Κάτω Κόσμου
Εικονίζεται με ένα μαστίγιο και έναν κόπανο
Ίσιδα: Θεά της μαγείας και της γονιμότητας
Εικονίζεται με έναν θρόνο στο κεφάλι η δυο κέρατα μ’ένα δίσκο στη μέση
Άνουβης: Θεός των Νεκρών
Εικονίζεται ως τσακάλι και σύμβολα του είναι ο κόπανος
Θωθ: Θεός της σοφίας και της σελήνης
Εικονίζεται με την μορφή πτηνού και σύμβολα του είναι το φεγγάρι και ο πάπυρος.
Σεθ: Θεός του κακού και του χάους
Εικονίζεται ως μυστηριώδες πλάσμα με κυρτή μύτη.
Ώρος: Θεός Ουρανός
Εικονίζεται πάντα ως γεράκι και σύμβολο του είναι το μάτι.
Κεφ2 Κοσμογονία
Η αντίληψη των Αιγυπτίων για την δημιουργία του κόσμου χαρακτηρίζεται γεωκεντρική ή πιο συγκεκριμένα Αιγυπτιοκεντρικη. Αυτό σημαίνει πως πίστευαν ότι η γη είναι το κέντρο του σύμπαντος και όλα (ήλιος, αστέρια, πλανήτες) γυρίζουν γύρω από αυτήν. Το πιο σημαντικό όμως είναι, το γεγονός ότι οι Αιγύπτιοι, προβληματίζονταν με τα ίδια ερωτήματα που απασχολούν ίσως κι εμάς σήμερα, όπως για παράδειγμα, από πού δημιουργήθηκε το σύμπαν, πως διατηρείται και πως θα τελειώσει.
Επιπρόσθετα, βλέπουμε ότι οι περισσότερες απόψεις των Αιγυπτίων για την κοσμογονία προήλθε από κάποια θρησκευτικά κέντρα όπως η Ερμούπολη στη Μέση Αίγυπτο. Εκτός από αυτά το ιερατείο του ναού της Ηλιούπολης, όπου η θεολογία του Θεού του ηλίου Ρα δημιουργήθηκε, έπαιξε αναμφισβήτητα πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό το θέμα.
Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεγονός της δημιουργίας του κόσμου, οι Αιγύπτιοι πιστεύουν ότι ο θεός της δημιουργίας Άμμωνας (Amon-Ra) δημιούργησε τον κόσμο ,τη Γη, το Νερό, την χλωρίδα, την βλάστηση και την Έρημο. Ο λόγος του Ρα έφτασε και στη νέο-δημιουργημένη Γη και ζυμωμένη με το χώμα έπλασε ανθρώπους, ζώα, φυτά κ.τ.λ.
Κεφ3 Θάνατος και Μουμιοποίηση
Οι Αιγύπτιοι πίστευαν πως υπήρχε μεταθανάτια ζωή, έτσι θεωρούσαν ότι το σώμα είναι η κατοικία της ψυχής και προσπαθούσαν να διατηρήσουν το σώμα του νεκρού αναλλοίωτο στο πέρασμα των αιώνων, έτσι τον ταρίχευαν και έπειτα ακολουθούσε η μουμιοποίηση.Τέλος τον τοποθετούσαν σε απλό τάφο ,η εάν ήταν Φαραώ σε χρυσή συνήθως σαρκοφάγο, μαζί με διάφορα φυλαχτά και τον εφοδίαζαν με διαφορές τροφές και ποτά απαραίτητα για την επιβίωση του.
Μουμιοποίηση (mummification)
Σε προϊστορικές εποχές οι Αιγύπτιοι κάλυπταν τους νεκρούς με δέρματα ζώων και έπειτα του έθαβαν στην έρημο. Επειδή το περιβάλλον που τους έθαβαν ήταν πολύ ξηρό, το νερό που υπήρχε στο σώμα απορροφούνταν από το έδαφος και έτσι γινόταν φυσική μουμιοποίηση.
Η διαδικασία είχε ως εξής:
Αρχικά αφαιρούσαν από το σώμα του νεκρού όλα τα ζωτικά του όργανα εκτός από την καρδιά( υπήρχαν σιδερένιες ράβδοι οι οποίες εξυπηρετούσαν στην διάλυση και την αφαίρεση του εγκεφάλου χωρίς τομή.)Μετέπειτα κάλυπταν το σώμα με αλάτι για περίπου σαράντα μέρες για να αποβάλει το σώμα όλα τα υγρά. Στη συνέχεια έριχναν πάνω στο σώμα αιθέρια έλαια και μυρωδικά. Με χοντρά στρώματα ρητίνης κάλυπταν όλο το σώμα για να κολλήσουν πάνω του λωρίδες λινού υφάσματος. Ξάπλωναν την μούμια πάνω σε μια ξύλινη σανίδα και την τύλιγαν μαζί με ένα ξύλο πολλές φορές. Τοποθετούσαν στο στήθος ένα παράξενο φυλακτό, χαρακτηριστικό της θρησκείας τους. Με μακριές λινές λωρίδες σταθεροποιούσαν τα προηγούμενα τυλίγματα. Στην περίπτωση των φαραώ ο νεκρός τοποθετούνταν μέσα σε μια σαρκοφάγο, συνήθως χρυσή ,καθώς επίσης τα όργανά που νωρίτερα είχαν αφαιρεθεί φυλάσσονταν μέσα σε ειδικά δοχεία, που συνόδευαν την σαρκοφάγο στην πυραμίδα.
Κεφ4 ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ & ΚΑΤΑΡΕΣ
Οι πυραμίδες είναι τάφοι για τους βασιλιάδες της Αιγύπτου, τους Φαραώ. Σκοπός της πυραμίδας ήταν να «στεγάσει» το νεκρό Φαραώ κατά τη διάρκεια της μεταθανάτιας ζωής του. Οι αρχαιολόγοι λένε ότι το σχήμα της πυραμίδας προήλθε από παλαιότερους τύμβους ή συμβόλιζε τις ακτίνες του ήλιου ή ακόμα και μια σκάλα προς τον ουρανό. Αιώνες μετά οι κάτοικοι της Κεντρικής Αμερικής έχτισαν και αυτοί πυραμίδες – ναούς. Παρόλα αυτά οι πυραμίδες της Κ. Αμερικής έμοιαζαν ελάχιστα με αυτούς της Αιγύπτου, καθώς η κορυφή τους ήταν επίπεδη και τουλάχιστον σε μια πλευρά υπάρχουν σκάλες.
ΠΕΝΤΕ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΟ … ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥΣ
1. Η Πυραμίδα του Χέοπα έχει μέγεθος όσο 7 ή 8 γήπεδα ποδοσφαίρου μαζί έχει ύψος 147μ.
2. Οι πυραμίδες βρίσκονται στις ακτές του Νείλου γιατί μερικοί ογκόλιθοι χρειάζονταν να μεταφερθούν από τα λατομεία με πλοία.
3. Όλες οι πυραμίδες βρίσκονται στην δυτική όχθη του Νείλου, όπου δύει ο ήλιος, προφανώς για θρησκευτικούς λόγους.
4. Ο νεκρός Φαραώ θαβόταν με ένα κείμενο το λεγόμενο «βιβλίο των Νεκρών» που του έδινε συμβουλές για το πώς να φτάσει στον Κάτω Κόσμο.
5. Ο Φαραώ θαβόταν μαζί με το ζωάκι του (αν είχε) και τα αγαπημένα του αντικείμενα.
Διάσημες πυραμίδες
Η Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπα: ένα από τα εφτά θαύματα του κόσμου και η μεγαλύτερη από τις τρεις πυραμίδες της Γκίζας καθώς είναι 147 μέτρα. Χρονολογείτε γύρω στο 2550 π. Χ. Παρόλο το μεγαλείο της πυραμίδας, η μούμια του Φαραώ Χέοπα δεν βρέθηκε ποτέ ενώ μερικοί από τους θησαυρούς του βρέθηκαν εκεί.
Η δεύτερη πυραμίδα: χτισμένη από το Φαραώ Χεφρήνα, (Χαφρέ) χρονολογείται γύρω στο 2520 π. Χ. Είναι μόλις 3 μέτρα πιο κοντή από την πυραμίδα του Χέοπα.
Η τρίτη πυραμίδα: χτισμένη από τον Φαραώ Μενκαουρέχρονολογείται γύρω στο 2490 π. Χ. Είναι η πιο μικρή από τις τρεις, καθώς φτάνει μόλις τα 66 μέτρα.
ΚΑΤΑΡΕΣ
Η εξερεύνηση όμως των πυραμίδων, δεν ήταν πάντα μια εύκολη δουλειά. Στην προσπάθεια αναζήτησης και διαλεύκανσης των μυστηρίων, πολλοί ήταν αυτοί που έχασαν και την ζωή τους ακόμα. Από τους 42 αρχαιολόγους που τόλμησαν να ταράξουν τον αιώνιο ύπνο του Φαραώ Χέοπα, οι 36 βρήκαν τον θάνατο. Οι επιστήμονες λένε πως οι θάνατοι αυτοί οφείλονται σε δύο λόγους:
1) Επειδή οι χώροι των πυραμίδων παρέμειναν κλειστοί για πολλά χρόνια και επειδή ο χώρος των πυραμίδων – ως επί το πλείστον- είναι υγρός, αναπτύχθηκαν μικροοργανισμοί και βλαβεροί μύκητες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προσβληθούν από ανίατες ασθένειες οι ερευνητές.
2) Από την μέτρηση που έγινε με άνθρακα 14, βρέθηκαν ανεξήγητες ποσότητες ραδιενέργειας στο εσωτερικό των πυραμίδων. Αυτή φαίνεται να ευθύνεται λοιπόν για τους θανάτους.
Ωστόσο, υπάρχει και μια τρίτη εκδοχή: οι θάνατοι αυτοί να προέρχονται από τις κατάρες των Αιγυπτίων, σε περίπτωση που ο «βέβηλος» και εν αγνοία ερευνητής παραβίαζε τον ιερό χώρο. Στην πυραμίδα του βασιλιά Τουταγχαμών, που πέθανε σε ηλικία 17 ετών, υπάρχει στην είσοδο σαφή προειδοποίηση : « Ω ξένε, σεβάσου τον ιερό μας χώρο. Ο βασιλιάς μας ζει, δεν πέθανε, και το μόνο που ζητάει από εσένα ως δείγμα σεβασμού, είναι να ψελλίσεις το όνομά του καθώς μπαίνεις στο άβατο.» Η μειοψηφία των ερευνητών και των επισκεπτών, είτε από φόβο είτε από ευλάβεια, σέβεται και αποδέχεται το αίτημα του νεκρού βασιλιά. Όσοι όμως έλαβαν την προειδοποίηση αυτή σαν αστείο, δεν στάθηκαν κι ιδιαίτερα τυχεροί. Αρκετοί πέθαναν με το που έμπαιναν στην πυραμίδα και έμεναν κοκαλωμένοι με ένα βλέμμα φρίκης, σαν να είχαν αντικρίσει τον ίδιο τον Σατανά. Οι γύρω τους όμως δεν καταλάβαιναν τίποτα. Άλλοι πέθαιναν μετά από καιρό και συνήθως μαζί τους πέθαινε την ίδια στιγμή και από άγνωστη αιτία, το αγαπημένο τους κατοικίδιο ζώο, ακόμα κι αν βρισκόταν σε μεγάλη απόσταση! Σήμερα, δεν υπάρχουν επίσημα αναφορές για «κρούσματα κατάρας». Τέλος, να σημειώσω πως οποιαδήποτε προσπάθεια φωτογράφησης ή βιντεοσκόπησης των εσωτερικών χώρων της πυραμίδας, κατέληγε συχνά σε αποτυχία.
Επίλογος
Έπειτα από όλη αυτήν την έρευνα, καταλήξαμε στο γεγονός πως η Αίγυπτος έχει έναν από τους σημαντικότερους και πιο συναρπαστικούς πολιτισμούς του αρχαίου κόσμου. Οι πυραμίδες με τις κατάρες των Φαραώ, οι μούμιες και ο πληθωρισμός των θεοτήτων, κεντρίζουν το ενδιαφέρον και προκαλούν τον αναγνώστη να προχωρεί στην εξερεύνηση της Αιγυπτιακης μυθολογίας.
Βιβλιογραφία
http://kosmoskaipolitismos.blogspot.gr/2013/05/blog-post_1046.html
http://psixikafenomena.blogspot.gr/2011/02/blog-post_9466.html
http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/index/48.pdf
Ανήκει σε
Projects 2014-15 (β’τετράμηνο), 6/2015
Υπεύθυνος καθηγητής: Σκουληκαρίτη Σωτηρία ΠΕ06
βοηθός (εργ. υπολογιστών): Παπαδήμα Α. ΠΕ19
Δείτε επίσης